Kauw gevonden - tips zijn welkom!

Alles over de Corvus monedula, oftewel de kauw.
Plaats reactie
dragonvlame
Berichten: 2
Lid geworden op: 28-05-2015 10:48

Kauw gevonden - tips zijn welkom!

Bericht door dragonvlame » 28-05-2015 13:16

Hallo,

Gisteren kwam ik een paar jongens tegen die een vogel hadden gevonden. Dit bleek een kauw te zijn met iets aan zijn vleugel. De jongens hadden geen idee wat ze er mee aan moesten en omdat ik al mijn hele leven diverse vogels houd en ook meehelp met roofvogels heb ik het beestje lekker warm thuis in een binnenhok gezet. Het beest is lekker levendig, maar totaal niet bang van mensen. Vandaag kwam ik erachter dat zijn vleugels aardig lelijk zijn gekortwiekt! Ook de staart is flink toegetakeld.
Daar het beestje voorlopig niet buiten zal overleven houd ik m tot hij weer kan vliegen.
Omdat ik zelf weinig ervaring heb met kauwen wil ik jullie graag vragen om tips, het mag van alles zijn: huisvesting, eten, beweging etcetra. Het beestje krijgt nu brood en kattenbrokken geweekt in melk, en meelwormen en fruit.

Alvast bedankt!

wicman
Site Admin
Berichten: 93
Lid geworden op: 11-06-2014 08:49

Bericht door wicman » 29-05-2015 15:55

Allereerst zou ik melk niet doen.
Verder zijn het echte alleseters en kun je ze goed oppeppen met een mix van universeelvoer en insectenpaté.
Om ervoor te zorgen dat jonge vogels niet uitdrogen kun je het best van de mix een papje maken en deze vanaf een lepeltje voeren.
Verder zal je volgens de wet de vogel binnen 48 bij de vogelopvang moeten aanbieden.
Moet wel gezegd worden dat er over het algemeen niet veel aandacht wordt geschonken aan kraaiachtigen.
Desalniettemin ben je volgens de wet wel strafbaar met een ongeringde kauw in huis, ook al bedoel je het nog zo goed.
Verder geen vers brood voeren en geen citrusvruchten of aardbeien en kiwi.
zorgen dat hij/zij lekker warm zit en dan vervolgens de hele rui uitzitten om van die lelijke geknipte veren af te komen.
Ik ben bang als de vogel al zo tam is als je op facebook had gemeld, dat het moeilijk wordt om de vogel weer uit te zetten.

Veel succes, sterkte en wijsheid toegewenst!

dragonvlame
Berichten: 2
Lid geworden op: 28-05-2015 10:48

Bericht door dragonvlame » 30-05-2015 10:49

Ik heb ervaring met de vogelopvang bij ons in de buurt. Ook met de dierenambulance. Helaas zijn dit ook slechte ervaringen. Door stopzetten van de subsidie door de gemeente gaat het helaas ten koste van de aandacht voor de dieren. De jongens die mij het beestje gaven waren daar ook al geweest, maar er was geen personeel aanwezig en de opvanghokken waren volgestouwd met oud papier en op slot. Beetje jammer... Heb er wel eens eerder een vogel gebracht en ben enkele keren wezen kijken, maar het is een beetje triest....

Maar bedankt voor de tip, ik zal het forum sluiten :)

Plaats reactie