dagboekje kauw

Alles over de Corvus monedula, oftewel de kauw.
Plaats reactie
Eric
Berichten: 14
Lid geworden op: 25-07-2014 20:56

dagboekje kauw

Bericht door Eric » 26-07-2014 14:14

Hoewel ik ( als valkenier) radicaal tegen imprint ben, hebben we de kauw op een paar weken oud bij de kweker opgehaald.
Gewoon om de paar uur voeren met een spuitje en rustig laten zowel het huis, de zolder en de tuin laten verkennen.
De buurt is gelukkig 'katvrij', hoewel we ze nooit onbeschermd achterlieten.
Ik woon wel in een rustige omgeving met wat bomen rond en heel wat 'natuur'.
Zo nestelen hier wat verder bijvoorbeeld kraaien, eksters, bosduiven, vliegt er ook een specht al zaken waar je infeite geen rekening mee houdt.
Dus de eerste vluchtjes waren er naar de omheining, daarna dakgoot en nok.
Best handig om de omgeving te verkennen en nadien haar weg terug te vinden.
Die moment was ze nog afhankelijk van voeding door ons, bij het zien vloog ze ( of hij ) direct op de hand toen ze ons zag.
Nu als je die dagelijks de vrije loop laat, gaat die ook wel wormen, insecten pikken etc.
Bij een gepensioneerde buur verderop, zit ze op het tuinhuis als ie aan het spitten gaat in zijn groententuin en pikt zowat elke worm.
Die buur is een fan dus ( wat niet van alle kan gezegd).
Dus daarna moet je wel iets hebben waar je ze mee kan boeien om terug op de hand te komen.
Dat fluitje gebruikten we al bij het voeren met de spuit, even fluiten en voeren.
Bijkomend lieten we ze elke avond met een luciferdoosje spelen waarin we iets verstopten.
Variatie was belangrijk en ook iets wat lawaai maakt bij het schudden.
De ene dag vingen we bijv vliegen, mieren, en die gingen het doosje in.
De andere dag wat meelwormen of gewone wormen ( hengelsportwinkel bij de deur).
Na wat gepruts of met een helpende hand, ging het doosje open en kwam de verrassing tevoorschijn.
Sedertdien is ze altijd gefocused op dat doosje, zelfs als er niks in zit , wil ze het toch controleren.
Gek is ze ervan !
Dus zoals je zelf al weten zal, zijn kraaiachtigen intelligent en het moet hen boeien.
Wat me wel opviel is dat ze (naast het feit dat ze nergens schrik van heeft) echt wel gedurfd met haar soortgenoten en bijv. eksters omgaat.
En dat was even schrikken, als er een groep kraaien op af komt , had ik gedacht dat ze plots ver zou wegvliegen en misschien de weg terug niet vinden.
Nu dat valt mee... ofwel komt ze hier op het terras zitten en durft de rest niet naderen ofwel gaat ze er resoluut voor, zonder schrik.
Dus ze doet gewoon mee met de bende en pikt het gedrag op.
Onlangs zat ze een eind verderop en vloog ze mee op toen een kat naderde, dus zal ze toch ergens doorhebben dat katten, honden gevaar kunnen betekenen.
Als ze het echt niet betrouwt, komt ze aanvliegen of binnen bij ons.
Enige nadeel tot op heden, als we niet thuis zijn of er geen deur openstaat, dan pikt ze het verandamuggenraam stuk en komt zo binnen.
En dat vernielt ze dus in geen tijd, ze pikt onderaan gewoon een hoek stuk , tegen het hout.
Dat doet ze gelukkig enkel hier , niet bij de buren.
Op een BBQ durft ze wel eens een nootje of chips pikken en geloof het of niet , sommige buren spraken me er wel al op aan; zero-tollerantie hier in de buurt.
Een lanende harris imprint ware dus totaal geen optie geweest
Wat omliggende duivenmelkers en kippenhouders betreft, geen probleem wat met een roofvogel niet zou kunnen..

Grtn Eric

wicman
Site Admin
Berichten: 93
Lid geworden op: 11-06-2014 08:49

Bericht door wicman » 26-07-2014 16:13

Het pikken bij de buren zie ik ook met angst en beven tegemoet.
Mijn raaf gaat hier tegenwoordig ook dagelijks los in de tuin.
Tot nu toe is ze de tuin nog niet uit geweest, maar dat kan nooit lang meer duren.
Dit is wel de reden dat we haar 's ochtends vliegen en 's avonds in de tuin los laten.

Plaats reactie