Training vrije vlucht voor raven en kraaien.

Alles over trainingsmethoden voor kraaiachtigen.
Plaats reactie
wicman
Site Admin
Berichten: 93
Lid geworden op: 11-06-2014 08:49

Training vrije vlucht voor raven en kraaien.

Bericht door wicman » 23-09-2014 09:25

Training voor het vrij vliegen van raven en kraaien, Door Marco Heinz.

Stap 1: Eerst moet je het “volgewicht” van de vogel bepalen. Dit doe je door de vogel 14 dagen zoveel te voeren als hij kan en wil eten. Na deze 14 dagen voer je de vogel 24 uur niet. Na 24 uur weeg je de vogel. Het gewicht van de vogel nu is het “volgewicht”.

Stap 2: Nu moet je gaan bepalen hoeveel voedsel de vogel nodig heeft om op gewicht te blijven. Om dit gemakkelijker te maken kun je tijdens deze training het beste als hoofdvoer een goede pellet voeren. Een goede pellet is: Zoo Diet A, van Mazuri. Dit weegt het gemakkelijkst af. Weeg de vogel dagelijks voor het voeren. Voer op dezelfde tijd elke dag één maal per dag. Mijn vogel weegt 1100 gram en heeft 60 gram pelletvoer nodig om op gewicht te blijven.

Stap 3: Als je eenmaal weet hoeveel voer je vogel nodig heeft om op gewicht te blijven, breng je langzaam het gewicht van de vogel omlaag met ongeveer 15%. Kan iets meer zijn, maar kan ook minder zijn. Mijn raaf haar eerste vlieggewicht was 925 gram. Je doet dit door de vogel elke dag 10% minder te voeren dan hij nodig heeft om op gewicht te blijven. In mijn geval was dat dus 55 gram pellets. Terwijl je dit doet begin je met het trainen van de vogel door hem op de hand te roepen. Het zogenaamde “op de vuist komen”. Doe dit voor het voeren en beloon de vogel ELKE KEER !! dat hij op de vuist springt. Gebruik hiervoor de pelets welke je voert. De vogel moet elke keer komen bij één keer roepen. Doet de vogel dit niet, ga je nog iets omlaag in gewicht. Als je het gewicht hebt gevonden waarop de vogel ELKE KEER komt als je roept, ga je hem weer zoveel voeren als nodig is om de vogel op gewicht te houden. Je hebt nu het “vlieggewicht” bepaald.

Stap 4: Nu wordt het tijd om de afstand te vergroten tussen jezelf en de vogel tijdens het op de vuist roepen. Als je dit buiten gaat doen, doe je dit aan een dunne, sterke, lichtgewicht lijn zoals een vliegerlijn. Deze bevestig je aan zogenaamde “schoentjes met werpriempjes” deze kun je zelf maken, maar je kunt ze ook bestellen bij bijvoorbeeld http://www.valkerijmaterialen.nl via internet. Het is belangrijk dat de vogel elke keer blijft komen als je roept. Het is dus beter om kleine stappen te maken dan grote stappen met als gevolg dat je weer een stap terug moet. Ga elke dag wat verder tot je een afstand hebt bereikt van ongeveer 50 à 75 meter. Blijf de vogel vliegen op ongeveer 75 meter terwijl hij ALTIJD komt, ongeveer één week.

Stap 5: Dit wordt de moeilijkste stap van allemaal. Je moet de vogel jouw vertrouwen gaan geven. Ga naar buiten en vlieg je vogel aan de lijn op ongeveer 50 meter. Als hij gewoon komt bij de eerste keer roepen. Klik je de lijn af en laat je je vogel voor de eerste keer vrij vliegen. Dit gaat je het meest onzekere gevoel van je leven geven, maar je moet je vogel vertrouwen. Je zal nu ondertussen aan moeten voelen hoe de vogel in zijn veren zit en je weet dus dat hij zal komen. Je vogel voor het eerst vrij zien vliegen in de buitenlucht geeft je het beste gevoel ooit en is werkelijk niet te beschrijven. Vlieg de vogel een keer of vier op en neer en breng hem naar huis. Beloon je vogel rijkelijk wanneer hij weer in de auto zit (als je met de auto bent) of, als je lopend bent beloon je de vogel als hij weer in de volière zit. Beloon de vogel met hetgeen hij het allerlekkerst vind. Bij mij krijgt mijn raaf altijd na het vliegen een kuiken. Het belangrijkste dat je nu moet beseffen is het feit dat je de vogel NOOIT meer aangelijnt mag vliegen. Als je dit wel doet breek je het vertrouwen dat je net zo zorgvuldig hebt opgebouwd en je vogel zal daar zeker tegen gaan protesteren.

Stap 6: Nadat je de vogel ongeveer 2 weken dagelijks hebt gevlogen, kun je langzaam het gewicht weer wat omhoog brengen. Het vliegen moet gaan op vertrouwen en niet om beloning. Mijn raaf vliegt nu op ongeveer 1025 gram terwijl ik begon op 925 gram. Ik hoef haar praktisch niet meer te belonen tijdens het vliegen, maar ik geef haar nog altijd een kuiken in de auto na het vliegen. Breng het gewicht langzaam omhoog. Als de vogel moeilijker terug te roepen wordt, speel dan met het gewicht. Je zal vanzelf het gewicht vinden waarop je vogel het beste vliegt. Ik heb nu wel eens dat mijn vogel te zwaar is en wel gewoon komt als ik haar roep, maar gewoon geen zin heeft om te vliegen. Ze gaat dan in de auto zitten en wil gewoon lekker haar kuiken opeten. Je zal merken dat na verloop van tijd het gewicht van de vogel steeds minder belangrijk wordt.

In het begin van de training is het fijn als je het met iemand samen kunt doen.
Ikzelf heb hulp gehad van een roofvogelhouder met veel ervaring en heb eigenlijk alles dat ik weet van hem geleerd.
Zonder hem had mijn raaf waarschijnlijk nog steeds aan een lijntje gevlogen, dus nog een keer: Bedankt Jan Velema.
Als je alleen traint laat dan de vogel vanaf een vast punt naar jou toe vliegen.
Later kun je de vogel trainen om heen en weer tussen het vast punt en jou te vliegen.

Ik hoop dat ik iemand hiermee kan helpen om zijn of haar vogel het genot te gunnen van de vrije vlucht.
Kraaiachtigen als huisdier kan, maar in mijn opinie MOET een kraaiachtige dagelijks vrij kunnen vliegen.
Een intelligente vogel als een kraaiachtige mag je niet opsluiten, die moet kunnen vliegen.
Kraaiachtigen zijn de enigste vogels waarvan bekend is dat ze vliegen voor hun plezier en dat plezier mogen wij ze niet ontnemen.
En als je dan dagelijks je vogel vrij kunt laten vliegen, je ziet de vogel opstijgen, haar kunsten vertonen in de lucht, waarna ze weer blij terug komt vliegen naar jou, haar steun en toeverlaat, geeft dat een onbeschrijfelijk gevoel .

Plaats reactie