training kraaiachtige versus roofvogel

Alles over trainingsmethoden voor kraaiachtigen.
Eric
Berichten: 14
Lid geworden op: 25-07-2014 20:56

training kraaiachtige versus roofvogel

Bericht door Eric » 26-07-2014 19:19

Misschien is het handig als we het vliegen van een raaf of roofvogel hier eens bespreken ?
Dan kunnen we de link plaatsen en kan het hier verder :?
De aanschaf van de kauw ( trouwens ook bij een kweker van roofvogels), is gemaakt omdat ik niet binnen X aantal maanden in de lijst van kapaza of 2 de hands wil staan met een vermelding " wegens einde hobby"

(ps : de torenvalk die 3 dagen geleden aan 100 euro stond, waar ik je de link van zond staat nu al aan 50 euro
http://www.2dehands.be/dieren-toebehore ... 10828.html
Omschrijving
Hier bij 1torenvalk met papieren. Weet er zdlf nie veel over.eet kuiken en muizen. Zit te klein
bij ons.)
Dus die kan morgen ergens bij een volgende eigenaar nog ' erger" belanden.
Zielig gewoon.

Algemeen vind ik het houden van een roofvogel/uil/vogel zonder enige kennis en passie ongeoorloofd.
Het voedt enkel de tegenstanders van de valkerij en het leidt tot strengere regelgeving qua dierenwelzijn etc etc.

Dus eerst graag even je reactie hierop, voor ik ermee verder ga?

Grtn Eric

wicman
Site Admin
Berichten: 93
Lid geworden op: 11-06-2014 08:49

Bericht door wicman » 26-07-2014 19:35

Ik ben zelf een groot voorstander van strengere regelgeving en doel daarmee op het systeem zoals ze het bijvoorbeeld in Frankrijk toepassen.
Daar moet je aantoonbare ervaring hebben in het verzorgen van veel dieren.
Die ervaring moet opdoen door bijvoorbeeld stages bij dierentuinen, erkende houders etc.
Het door Jan en alleman houden van roofvogels en gewoon dieren in het algemeen mag van mij wel aan banden gelegd worden, hiermee kun je een beetje het kaf van het koren scheiden.
Ook krijg je met meer serieuze mensen in de dierhouderij meer grip op de uit de hand lopende fok, met dalende prijzen en dus meer impulsaankopers ten gevolge.

Eric
Berichten: 14
Lid geworden op: 25-07-2014 20:56

Bericht door Eric » 26-07-2014 21:11

Had ik ervaring ? Dacht het niet, maar de kauw werd toch 22 jaar en vloog vrij.
Toen was de locale bibliotheek (plus mijn grootvader) zowat ons ' forum'.
Maar dagelijks waren we het veld, bos gewoon de 'natuur' in en dat is iets wat de jeugd mist.
Ik merk het aan mijn zonen, hun vrienden aan alles.
Als er een vogel in de tuin zit, weet niemand of het een merel, lijster, kauw,kraai of wat dan ook is.
En het zelfde heb je met roofvogels en jacht, er is geen betere school dan de natuur.
Maar je moet er natuurlijk zowel de leermeesters voor hebben en de interesse.
Dat is ook een van de redenen waarom er een kauw kwam en geen bijkomende roofvogel hier.
We hadden zowel voor een harris of torenvalk kunnen kiezen, maar hoe lang blijft het " vliegen" interessant ?
Uit ervaring met mensen die hier langskwamen om met een roofvogel te starten , weet ik dat 95 % het na een jaar ( maximum 2 ) al meer dan beu is.
Vergeet niet dat een roofvogel best oud wordt.
Ik had een roodstaartbuizerd die er 27 werd.
Nu, ik wil echt geen moraalridder spelen, als het iemand echt boeit dan is ie vaak gebeten als valkenier ( jagen dan ) maar weinigen zijn uitverkoren.
Tenslotte hebben velen een gezin of een liefje en die moeten ook akkoord zijn om veel vrije tijd af te staan.
Wil je op reis dan is het ook niet evident om een buur te vinden voor opvang etc etc.
Dus het moet echt wel een bewuste keuze zijn, en geen impuls.
Wil je jagen, heb je terrein, wild ?
Een paar hectare en een tiental konijnen, zijn echt niet voldoende om een jachtvogel op conditie te houden.
Vandaar dat velen overstappen op bestrijding van kraai.

Wat de beheerder dan misschien niet graag leest 8)

Nu hier waar ik woon, vliegen er ook wilde sperwers, de kans bestaat dat onze kauw daaraan ten prooi valt...
Da's dan de natuur, niemand is er vrij van, kan elke duivenmelker of kippenhouder ook gebeuren.
Ik vind gewoon dat je een bewuste keuze moet maken naar aldaniet een roofvogel en welke en wat je intentie ermee is.
Dat is trouwens één van de redenen dat ik gestopt ben met kweken.
Als er een leek aan je deur staat om een roofvogel, geef je die heus niet mee.
Ergens is de hype rond roofvogels al lang over de top en maar best ook.


Grtn Eric

wicman
Site Admin
Berichten: 93
Lid geworden op: 11-06-2014 08:49

Bericht door wicman » 26-07-2014 21:23

Gelukkig is de hype inderdaad over zijn top, na het hoogtepunt van de uilen door Harry Potter.
Bij mij is de keuze ook heel bewust gemaakt, jachthond kan ik hier met voldoende wild niet krijgen en ik vind wel dat een roofvogel moet jagen.
Ik ga morgen even uitgebreid hierop in, want heb vanavond andere verplichtingen.
Denk wel dat we in grote lijnen gelijk denken.

wicman
Site Admin
Berichten: 93
Lid geworden op: 11-06-2014 08:49

Bericht door wicman » 27-07-2014 10:00

Ten eerste bedoelde ik niet jachthond, maar jachtgrond.
Maar dit terzijde.
Laten we het over de verschillen hebben in training van roofvogels en kraaiachtigen, de aanzet van dit topic.
Ik heb al eerder gezegd dat ik niet veel ervaring heb met roofvogels, dit in tegenstelling met kraaiachtigen.
Mijn eerste kraaiachtige was een schildraaf (Corvus albus) welke ik kocht van en bevriende vogelhandelaar in Den Haag, welke deze vogel van een particulier had ingekocht.
Ik die al zijn hele leven een obsessie had voor raven zag mijn kans en kocht deze schitterende vogel zonder aarzeling en nadenken.
Helaas was deze vogel een compleet verziekte imprint die schreeuwde van zonsopgang tot zonsondergang, zolang ik niet in beeld was.
Zolang de vogel mij kon zien was er niets aan de hand, dan was hij stil en voor mij erg lief.
Hij zat het liefst de hele dag op mijn schouder of arm en ging ook bijna overal mee naartoe.
Ik werkte in die tijd als glaszetter en nam de vogel gewoon mee in mijn bus en als ik dan glas ging plaatsen zette ik de vogel erbij op een zelf gebouwde standaard, iets dat we nu een high perch zouden noemen.
Ik heb veel van deze vogel geleerd, maar durfde het vrij vliegen in die tijd niet aan.
Door een scheiding en andere persoonlijke oorzaken heb ik afstand van deze vogel moeten doen en de vogel is naar een bevriende dame met een kraaienopvang in Frankrijk gegaan.
Zij was al een tijdje op zoek naar een grote tamme vogel om haar opvangvogels rustiger mee te krijgen.
Zij durfde het vrij vliegen wel aan en tot op de dag van vandaag vliegt de vogel daar elke dag los.

Na ongeveer 10 jaar en het bouwen van een fatsoenlijke volière, begon de zoektocht naar mijn grote wens: De Raaf.
Na een tijdje speuren werd ik op een valkeniers forum gewezen op een advertentie van een raaf in België. (nog bedankt Daniël!)
Na enig heen en weer gebel werd de beslissing genomen om langs te gaan om de raaf te bezoeken.
Voor mij een reis van 730 km. dit om aan te geven dat de wens groot was.
Daar aangekomen was het al snel duidelijk, daar zat mijn vogel.
Tot grote verbazing van de toenmalige eigenaar kwam Ducky (zo heet ze) zonder aarzeling bij mij op de hand en liet zich aaien en betasten.
Later bleek dat dit voor de eigenaar ook de aanwijzing was dat het wel goed zat en ik de vogel over mocht nemen.
Na een paar uur gesprekstof en de afspraak dat, wanneer het niet zou lukken om wat voor reden dan ook Ducky weer terug zou gaan naar België, begon de reis terug naar huis met Ducky in de auto en een zielsgelukkige nieuwe raven eigenaar.

Ducky was al veel gevlogen in demo's en was altijd een zeer trouwe vogel gebleken.
In dit geval was de vogel een sociaal imprint, een groot verschil met de imprint die Blite (mijn schildraaf) was.
Geen geschreeuw en qua karakter gewoon een geweldige vogel.
Het trainen van Ducky was voor mij volledig nieuw en heeft heel wat heen en weer gebel gekost en werd hier in Nederland gelukkig begeleid door een bevriende valkenier.
Zonder hem had Ducky waarschijnlijk nog steeds aan een lijn gevlogen (schaam).
Ik heb echt moeten leren vertrouwen te hebben in mijn vogel en merk ook gelijk dat als ik twijfel, dat de vogel ook gaat twijfelen.
Inmiddels vliegt ze elke dag los en mag ze elke avond los in de tuin.
Het trainen van de raaf lijkt in systematiek veel op de training van een roofvogel, wat wil zeggen op vlieggewicht, maar het vlieggedrag is volkomen anders.
De eerste paar vluchten van de dag komt Ducky altijd op de hand terug, maar daarna moet ze de tijd en de ruimte krijgen om even te struinen.
Ze wil dan even door het veld rommelen en zoeken, maar houdt mij dan wel goed in de gaten en komt zodra ik van haar wegloop achter me aan gevlogen.
Appèl heeft ze dan niet, ze komt wanneer ze wil, maar ze blijft wel in de buurt.
Wanneer ze is uitgerommeld komt ze weer perfect op appèl.
Het grote verschil is gebleken uit het feit dat Raven geen krop hebben en dus snel verzadigd raken, dit in tegenstelling tot roofvogels welke vaak beter appèl krijgen naarmate de krop vol raakt, maar het hongergevoel nog bestaat.
Dit heb je dus bij raven niet en moet je zeker in het begin goed in de gaten houden.
Als de band met de raaf eenmaal goed is hoef je hier minder goed op te letten.
Ik heb het trainingsdagboek online staan in dit subforum, dus vind je dat interessant, dan kun je dat lezen.
Let op, dit is wel een excel bestand.

wicman
Site Admin
Berichten: 93
Lid geworden op: 11-06-2014 08:49

Bericht door wicman » 27-07-2014 12:40

Net terug van het vliegen met Ducky.
Ze vloog vandaag weer prachtig en gaat steeds verder weg.
Even een hartstilstandmomentje vandaag.
Ducky vliegt af en maakt gelijk hoogte, mooi gezicht.
Ze vliegt achter een loods langs op een 200 meter afstand en verdwijnt uit het zicht.
Ik wacht even tot ze weer achter de loods vandaan komt, maar dit gebeurt niet.
Ik loop naar de rechterkant van de loods en zie haar ver achter de loods nog steeds hoogte maken, van mij af.
Zo, denk ik, wat gaat ze ver deze keer en moet even slikken.
Dan duikt ze een meter of 500 verder het veld in, dit doet ze wel vaker alleen niet zo ver weg.
Ik houd mijn blik op het punt gericht waar ik haar zag neerkomen.
Even later vliegt ze op en zie ik een troep kraaien achter haar aan vliegen.
Shit denk ik, als ze haar maar niet te ver weg jagen.
Ik begin haar te roepen, maar ze vliegt steeds verder van me af.
Aan de horizon zie ik haar achter een bosrand verdwijnen en mijn hart zakt in mijn schoenen.
Mijn geroep heeft geen zin meer en ik bedenk mij hoe ik haar moet gaan uitpeilen.
Scheldend roep ik naar Sabine (mijn vrouw) ze is weg!!
Wat bedoel je? zegt ze.
Ik nog: Ducky is GVD weggevlogen.
Hoe kom je daar nou bij zegt ze, terwijl ze achter me wijst waar Ducky 10 meter verderop in het gras zit te kijken wat het baasje raar aan het doen is.
Heb ik gewoon vanaf het begin de verkeerde vogel gevolg in de lucht en is het bewijs maar weer geleverd, het verschil tussen kraaien en raven in vlucht is op grote afstand echt bijna niet te zien.
Ducky kwam gewoon weer bij me op de hand en heeft een lekkere beloning gekregen, waarna we naar huis zijn gegaan.
Genoeg adrenaline voor het baasje vandaag.

Eric
Berichten: 14
Lid geworden op: 25-07-2014 20:56

Bericht door Eric » 27-07-2014 13:58

Mijn geroep heeft geen zin meer en ik bedenk mij hoe ik haar moet gaan uitpeilen.
Even een tip, misschien deed je het al...
Veel starters steken de zender es op de vogel en kijken of de ontvanger signaal heeft.
Goed, veel zenders werken ook maar 400- 500 meter( al naargelang de kwaliteit of het merk).
Eens de vogel weg, weten ze bij god niet hoe te peilen.
Simpelste is dus je vrouw/zoon ergens de zender laten verstoppen ( kilometer van je vandaan) en zelf nadien die zoeken.
Beste oefening !
Op die manier weet je meteen ook hoe ver je bereik van je ontvanger is, hoe je leert peilen en welke factoren het signaal kunnen verstoren.
Samen met een collega hebben we verschillende telemetriesetten getest , zowel hier in Vlaanderen als in Wallonië.
Ook de zender op zich maakt een verschil uit.
Het is bijv niet omdat je collega met een 'van ingen' plus zender 1.5 km ontvangst heeft dat jij met een gelijkaardige set evenver signaal zult hebben.
Het fijn afstellen van je set is ook belangrijk.
Nu, dat heb je met alle merken.
Een vriend heeft een tinyloc 2 km bereik met de ene zender, andere zender heeft maar 400 m bereik.
De zenders zijn identiek, evenoud , nieuwe batterij, niet gevallen.
Mijn marshall hier heeft 2 RT zenders, de één gaat 1.4 km, de ander 1.9 km.
Echt testen en ermee peilen want ... de dag dat Ducky de vleugels neemt, sta je wel te kijken.
Het kan altijd gebeuren, ze gaan op de wind mee, ze worden achtervolgd door meeuwen, kraaien, of ze verschieten van iets.
Het fabeltje van je plaatst je zender op 2 m hoog voor de beste ontvangst , bullshit.
Een vogel gaat zowel op de grond zitten als in een hoge boom of dak.
Of blijft gewoon verder vliegen en zoeken.
In 70 % van de gevallen vliegen er wel kraaien rond, of komt ie terug rond het veld waar je hem verloor.
Nu voor een laagvlieger die blijven "meestal" in de buurt, met een valk op kraai , kan het anders verlopen.
Goed kunnen peilen, direct actie ondernemen is dan wel aan de orde.
Handig is ook wanneer je een aantal mensen met de zelfde telemetrie kent in de buurt en natuurlijk dezelfde frequentie.
Wat jij nu ervaart met je raaf is dat ze rond gaat struinen , vleugels strekken.
In ons geval (jachtvogel) kan die gewoon verder gaan jagen, en een valk zit gauw een km verderop.
Dus als je pas na 2 uur start met peilen, kan het best dat je al geen signaal meer hebt ( met vele telemetriesetten).
Jaag je bijvoorbeeld op een industrieterrein dan heb je nog eens het nadeel dat er veel ijzeren constructies staan die je signaal of verzwakken of soms helemaal teniet doen.
Zo had een vriend van me een roofvogel op konijn achter een hangaar.
Geen signaal en die vulde intussen goed de krop !
Het is wel fijn dat je 'los' vliegt en telemetrie gebruikt , want iemand die die beide niet doet, daar spendeer ik geen tijd aan. 8)
Wat verschil maag/krop en hongergevoel betreft, het hongergevoel is bij een volle krop niet meteen weg , zoals je zelf aangaf.
Maar het duurt niet lang.
Omdat wij de kauw niet op die manier vliegen, moet er dus wel iets zijn wat haar blijft boeien en daar is het doosje voor en het fluitsignaal.
Deze ochtend heeft ze gewoon gebadderd, en gaan vliegen.
Zowat om het uur komt ze uit zich wel terug naar de terras, vandaag had ze een zilveren lege strip van medicijnen mee.
Heeft ze mooi achter haar borstel verstopt.
Meestal is het ' troep' die ze mee brengt, niet noodzakelijk blinkend , zo bracht ze ook al kipresten, beentjes mee.
Enkel opletten dat ze het niet zien als je haar verstopplaats controlleert want dan kiezen ze een andere !
En ik zou heus niet willen dat ze alles bij de buren gaat verstoppen en ik erom moet.

Adrenalinestootjes maken het vliegen net interessant, wen er maar aan :?

Grtn Eric

wicman
Site Admin
Berichten: 93
Lid geworden op: 11-06-2014 08:49

Bericht door wicman » 27-07-2014 14:07

Klopt helemaal wat je zegt.
Wat ik echter bedoelde is, welke route ga ik rijden en via welke wegen kan ik het beste peilen.
Gelukkig was het nu niet nodig en was het mijn eigen onzekerheid weer eens terwijl Ducky al zat toe te kijken.
Overigens heeft de vorige eigenaar haar 5 jaar gevlogen zonder telemetrie en is ze daar nooit niet terug gekomen.
Bij hem sloopte ze alle zenders, dus heeft hij ze altijd zonder gevlogen.
Bij mij krijgt ze ook als ze 's avonds in de tuin los is een zender om.
En die adrenaline..... ah dat hoort erbij, dat vertelt mijn "mentor" elke keer lachend als ik weer eens een stress momentje heb. hahaha
Ik zal eraan moeten wennen.

Eric
Berichten: 14
Lid geworden op: 25-07-2014 20:56

Bericht door Eric » 27-07-2014 14:31

Ik vloog mijn kauw in die tijd ook zonder zender, meestal gaan die niet ver weg.
Er bestond nog geen telemetrie trouwens, mijn eerste set kocht ik aan in '90.
Nu, als je peilen gaat en signaal krijgt , dan is het nog niet zeker dat er een baan in de buurt ligt.
Soms kom je na een tijd rijden voor een kanaal etc. Dan is het links of rechts tot aan een brug :D .
Nu hebben we gsm (om vrienden te bellen) , GPS die omliggende wegen toont, zijn er goede telemetriesetten, meldingspunten , vogelopvang, en fora om verlies te melden.
Indertijd hadden we bellen en dat was het.
Heel weinig valkeniers (toen nog) en enkel vaste telefoon.
Het gebeurde dus wel dat iemand ( een boer, collega ) je vogel die dag zag maar voor ie je kon bereiken of voor je ter plekke was , zat ie al een heel eind verderop.
Dus de technologie en media is er, handig gebruik van maken :D
Bij een vogel die zenders " sloopt" , is het handig om een nepzender of een kapotte zender te plaatsen bij het niet vliegen en een correcte zender voor het uur dat je vliegt.
Vaak zijn ze zo gefocust op het vliegen dat ze heus niet aan de zender gaan prutsen.
En na een tijd went het (vaak) , geen algemene regel.
Mijn zoon neemt de kauw vaak mee op de fiets, eens ze aan het eind van onze straat komen, vliegt ze al huiswaarts en dat bevalt me perfect !
Op die manier leert ze toch " homebase" herkennen.
Verder merk ik ook dat de wilde populatie meer naar haar toe komt dan omgekeerd.
Er staan wat fruitbomen achter in de tuin, vroeger vlogen alle kraaien en eksters weg toen ik aankwam, nu blijven ze rustig verder fruit vernielen, een minpuntje dus :P
Er komt dus een net over vandaag nog :? De pruimen die vallen mogen ze maar we willen er zelf ook.

Grtn

wicman
Site Admin
Berichten: 93
Lid geworden op: 11-06-2014 08:49

Bericht door wicman » 27-07-2014 16:03

Over pruimen gesproken, Ducky is er gek op een twee tuinen verderop hebben buren een hele grote boom vol met rijpe pruimen staan.
Ik ben allang blij dat Ducky die nog niet ontdekt heeft.
Ik ben bang dat als ze die ontdekt, het nog wel eens moeilijk kan worden om haar terug te roepen. :-)

Plaats reactie