training kraaiachtige versus roofvogel

Alles over trainingsmethoden voor kraaiachtigen.
wicman
Site Admin
Berichten: 93
Lid geworden op: 11-06-2014 08:49

Bericht door wicman » 28-07-2014 20:18

Ik denk dat het er erg aan ligt in welk forum je de vraag stelt.
Op een kraaienforum zal de hulp sneller op de kauw gericht zijn.
Op een valkeniersforum waarschijnlijk de sperwer.
Als jet het mij zou vragen kreeg geen van tweeën hulp, mits het een jachtvogel betrof, bezig met bestrijding, dan zou de sperwer indien nodig hulp krijgen.
Verder gewoon de natuur zijn beloop laten.

Eric
Berichten: 14
Lid geworden op: 25-07-2014 20:56

Bericht door Eric » 28-07-2014 20:39

http://www.refdag.nl/achtergrond/natuur ... n_1_667666

En die dappere sperwer met één...
Moeilijke keuze vind ik :?

Grtn

Eric
Berichten: 14
Lid geworden op: 25-07-2014 20:56

Bericht door Eric » 28-09-2014 00:41

wicman schreef: Het trainen van de raaf lijkt in systematiek veel op de training van een roofvogel, wat wil zeggen op vlieggewicht, maar het vlieggedrag is volkomen anders.
Even terug naar de opzet van het topic.
Kraaiachtige versus roofvogel.
De school is intussen een maand bezig...en de zoon vertrekt met de bus om 7.00u en komt thuis rond 18.00u.
Daarna volgt avondeten, schooltaken , vriendjes, voorlopig nog geen liefje :? rechtstreeks gevolg is dus minder tijd voor de kauw..
En raar maar waar de kauw is nogal éénkennig ( vliegt zo bij de zoon op de hand, maar vaak vlot het bij mij niet zo.)
Maar de dagelijkse routine blijft.
's Morgens vliegt ze een eind mee terwijl de zoon naar de bushalte vertrekt en nadien vliegt ze lekker los.

Af en toe schud ik nog es met het doosje en komt ze kijken hier thuis.
Van vlieggewicht is er hier geen sprake, integendeel.
Uit nieuwsgierigheid hebben we haar of hem ( weten we nog steeds niet en maakt niks uit) in het begin es gewogen en onlangs (dus maanden nadien) nog es en er kwam 45 gram bij.
Intussen krijgt de kauw ook de grijze pluimen in de nek en heeft best wat conditie.
Het gewicht dat erbij kwam kan dus best spiermassa zijn.
Ook het vederkleed is perfect en glanst als geen ander.
Er staan twee baden en daar neemt ze dagelijks tot 2 / 3 maal gebruik van.
Hoewel ik de meeste aandacht aan haar besteed, blijft ze ten opzichte van mij een gek gedrag vertonen , wat zij niet bij de buren of de zonen doet.
Overdag kan ik haar roepen met " het doosje" en belonen op de hand met eender wat : fruit, korstje, korrel, een brok.
Zodra de jongste zoon in de buurt is gaat ze rondvliegen, bij hem op de schouder of hoofd zitten, op de vuist maar .. dan komt ze op mij soms afgevlogen in de tuin en vliegt achteraan rakelings langs het hoofd.
Soms vliegt ze zo dicht dat de vleugel mijn hoofd wel raakt.
Dat doet ze bij niemand anders en ook niet overdag?
Het is precies alsof eens mijn zoon aanwezig is, ze mij wil laten weten van 'oké' jou hoef ik niet meer vandaag.
Het zorgt natuurlijk voor veel hilariteit maar ik kan het hebben, wetende dat het daarbij blijft.
Eens mijn zonen er en ik wil bijvoorbeeld dat ze overstapt op mijn hand, dan gaat ze echt wel hard pikken in de knokkels van de vuist(soms tot bloedens toe) en blijft ze steevast bij de zonen op de vuist.
De dag erop is alles weer gewoon. Eens het uur nadert van de bus, verandert haar gedrag?
Ze ziet (want ze zit hier vaak op de daken) mijn zoon aankomen en dat zorgt voor een onmiddellijke 'mood-switch'.
Vreemden die hier op bezoek zijn of buren laat ze totaal ongemoeid maar vanaf 6 uur 's avonds ben ik de 'kop van jut' (letterlijk dan) :?

Nu al bij al vinden we het de beste keuze tot op heden.
Een roofvogel had ofwel aangelijnd op blok gezeten of in een volière tot ie thuis kwam.
Of het had de taak geweest van de papa om een roofvogel overdag op de loer of los te vliegen...
Eerlijk gezegd had ik daar totaal geen zin in om een harris mee te nemen naar mijn terrein of zo, of een torenvalk op het loertje te vliegen.
Mijn passie is jagen en dus heb ik echt geen zin om wat te gaan loeren of volgend vliegen met een harris of torenvalk.
Wat tenandere het wild op het terrein ook zou verstoren en jagen voor de voet quasi onmogelijk maken nadien.

Uit ervaring weet ik dat jagen op nieuwe terreinen enkel de eerste dagen vlotjes gaat maar dat het wild de erop volgende weken bij het arriveren met je roofvogel al vertrekt of ondergaat (konijn).

Tot op heden kwam de kauw al elke avond thuis, gaat het nachthok in en 'smorgens weer los.
Je zal haar heus niet vergeten trouwens , het is een wekker op zich.
's Morgens pikt ze aan drinkbak, eetbak, zitstokken als geen ander als ze zich begint te vervelen en niet los mag.
Bij echt regenweer , blijft ze meestal in de omtrek of gaat ze in de halfopen fietsenstalling aan het vernielen.
Zo pikte ze onder andere al enkele fietszadels stuk bij ons hier.
Wat haar ook altijd fascineert is de silicone-rand bij onze dubbele beglazing.
Soms is het alsof een buur op het raam tikt maar bij nader inzien is het altijd onze huiskauw :P
Kleine zaken laat je best niet rondslingeren of die verdwijnen.
En kleine potjes met bijvoorbeeld paperclips , sluit je best af.
In geen tijd zijn die leeg, dito met vijsjes, nagels, zelfs de peuken haalt ze uit de asbakken er vliegt er mee weg.

Nu weet ik niet of iemand anders het gedrag van de kauw naar mij toe weet te verklaren ?
Territoriaal gedrag lijkt het niet, echt éénkennig ook niet want overdag laat ze het wel toe ? ( of ze denkt er is niemand anders om me bezig te houden , dus hou ik het netjes ?)

Ik zag hetzelfde gedrag al bij honden.
Iemand die de hond uitliet of voerde tijdens vakantie, werd getolereerd maar eens de werkelijke baas thuis was, had die andere er geen controle meer over ?

Misschien is het vergelijkbaar ?
Elk idee is welkom.
Mvg Eric
ps : misschien gaat liefde daadwerkelijk door de maag ...

wicman
Site Admin
Berichten: 93
Lid geworden op: 11-06-2014 08:49

Bericht door wicman » 28-09-2014 09:09

Mijn gedachte?
De kauw is in zijn groep thuis maar paart zich wel aan één partner.
Meest voor de hand liggende zal dan ook zijn dat de kauw zich gepaard heeft met jouw zoon en jou alleen tolereert als lid van de groep.
Zolang zijn/haar (aan het gedrag zou je denken een zij) partner niet in de buurt is ben jij dus leuk tijdverdrijf en er valt meestal wel wat te halen, maar zodra partner weer thuis is kan ze niet laten blijken dat ze jou ook aandacht geeft.
Het gevolg is dan juist "vijandig" gedrag om aan partner te laten zien hoe trouw ze wel niet is.

Geen flauw idee of dit werkelijk zo is natuurlijk, maar vanuit het natuurlijk gedrag bezien van de kauw lijkt het mij de meest logische verklaring.

Naarmate mijn eigen raaf ouder wordt moet zij ook steeds minder weten van bijvoorbeeld mijn vrouw.
Die wordt bij tijd en wijle echt agressief benaderd, alsof de raaf zoiets heeft van blijf bij mijn partner uit de buurt, ik zie jou als een bedreiging.
Terwijl ze mijn zoon wel accepteert en buiten een pik hier en daar als hij iets doet wat haar niet zint, eigenlijk wel bij hem komt om te spelen etc.

Ben benieuwd of er nog meer visies volgen.

Ferry
Berichten: 11
Lid geworden op: 26-07-2014 12:56

training

Bericht door Ferry » 28-09-2014 11:04

Wicman,

Ik sluit me bij jouw bericht aan. Het lijkt mij de meest logische verklaring.

Eric
Berichten: 14
Lid geworden op: 25-07-2014 20:56

Bericht door Eric » 11-10-2014 21:39

Meest voor de hand liggende zal dan ook zijn dat de kauw zich gepaard heeft met jouw zoon en jou alleen tolereert als lid van de groep.


Ben ik dan wat blij dat het maar een kauwtje is :D (en geen roofvogel).
Maar ergens in de buurt ligt wel de oorzaak hoor.
Enkele valkeniers hadden en hebben hetzelfde met een inprint roofvogel.
Een kennis van me ging jagen met een inprint harrishawk en zodra zijn vaste " drijver/fretteur" erbij was , ging de hh vol naar diens gezicht , klauwen voor.
Maar ( en hier komt het) bij andere drijvers deed ze dat niet.
Het ging zelfs zover dat de persoon in kwestie na verloop van tijd een gezichtsscherm ( soort doorzichtige laskap gebruikt in de metaalsector) ging dragen om zijn gezicht te beschermen.
Ook vooral omdat je nooit kon inschatten wanneer ze ging aanvallen, plots kwam het uit het niets.
Dus ik herhaal andere personen deed ze niks of honden nog minder (enkel hem).
Maar na wat 'brainstormen' samen op een samenkomst , kwamen we bij dito verhaal.
Die drijver had een tijd stage gelopen bij die valkenier en bijvoorbeeld volière gereinigd, baden gevuld, en gevoerd.
Op het erf , had ie nooit problemen ondervonden, ook geen territoriaal gedrag of zo.

Dus met inprint is het altijd opletten geblazen.
Vaak niet als jong of het daaropvolgende jaar , maar eens adult...
Dito met een vriend en zijn roodstaartbuizerd inprint, het eerste en tweede jaar een fantastische jager, het jaar erop niks anders dan problemen.

Nu, ik moet me geen zorgen maken rond klauwen of ogen, het is altijd wel even schrikken maar meer dan een klap van de vleugel in het voorbijvliegen is er niet :?
Nu ik zie mezelf hier thuis niet rondlopen met een laskap of zo en eigenlijk op de jacht nog minder. :shock:

mvg Eric

Plaats reactie